fredag den 8. februar 2013

Citruspulver


Citrusfrugterne er mine "vintervenner", og der er altid som minimum appelsiner og citroner i huset i sæsonen.
De minder mig om, at solen findes!
selvom den har glemt at komme herop for en tid

Jeg har meget svært ved at smide ting ud, der kan bruges til noget andet, gemmer jeg skrællen fra citrusfrugterne*, når saften og kødet er brugt. De fylder bare så meget i min forholdsvis lille fryser, så da jeg faldt over denne "opskrift" på ristet citrusskal på chocolateandzucchini.com, blev jeg meget glad.

Så nu er jeg begyndt at skære den yderste del af skrællen fra (uden det hvide, det er alt for bittert) og når jeg så alligevel venter på at ovnen varmer op (eller er ved at køle af) lægger jeg strimlerne ind til tørring.
På den måde gemmer jeg al den vidunderlige smag, der er i skallen uden at tage plads op i fryseren, smart, miljøvenligt og frem for alt lækkert.
Jeg bruger det både i varme drikke og som smagsgiver i opskrifter, hvor der skal bruges citrusskal - mums.

*økologiske, naturligvis, de andre er simpelthen så fyldte med giftstoffer i skrællen, at jeg ikke vil komme dem i maden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar