fredag den 28. juni 2013

Hyldeblomstsaft


Sommer på flaske - sådan kan man vidst bedst beskrive smagen af hyldeblomstsaft. Det smager fuldstændigm som om man stikker næsen i en hyldebusk (hvilket ikke kan anbefales, når man er på vej et vigtigt sted hen - man bliver helt gul. Og ja, jeg har prøvet det...) Det smager af sommer i Danmark, med løfter om skønne, varme dage og lyse, lune nætter, der kommer.
Man kan købe ganske udmærkede udgaver, og de seneste år har det været det, jeg har tyet til, da der altid har været eksamener osv. i perioden, hvor hylden blomstrer. Men i år var der tid – specialet var i hus og hunden skulle jo alligevel luftes. Så en dejlig juni-aften, bevæbnet med et net, begav jeg mig på hylde-jagt. Det var jo heldigvis ikke så svært, de står jo det samme sted hvert år, og er ikke så gode til at gemme sig, duften og de lysende hvide skærme afslører dem.
Dækket af gult støv kom jeg hjem, satte mig i aftensolen og gav mig til at ribbe skærmene for de små hvide blomster. Det tager lidt tid, men da jeg havde besluttet mig til også at skulle lave marmelade, var det klart tiden værd. Så kan man samtidig også lige fjerne de små dyr, der syntes lige så godt om de duftende klaser som jeg.
Jeg var meget spændt, da det er første gang jeg fremstiller saft uden at det skulle koges, det skulle derimod stå og trække i 3 dage, røres i dagligt og til sidst hældes på flasker. Det stiller naturligvis store krav til hygiejnen under udførelsen, og jeg har også valgt at fryse en del af flaskerne, for jeg vil ikke risikere at noget når at vokse i det, før vi får det drukket. Ikke at vi ikke gør hvad vi kan, for mums hvor er det lækkert. Det smager endnu mere intenst end købeudgaverne, og man bliver næsten helt svimmel af sommerfornemmelser.

Og i stil med min aversion mod at smide noget ud, gik kvaset*til marmelade.

*den del der er tilbage i saftposen når saften er dryppet af

Hyldeblomstsaft
Opskriften har jeg fra en veninde - hvor hun har den fra, ved jeg ikke
Giver ca. 2 liter

ca. 40 store blomsterskærme fra hyldebuske
1 kg rørsukker (man kan også bruge almindeligt hvidt sukker, men det klæder saften med de mørke toner fra rørsukkeret)
4-5 økologiske citroner, skåret i tynde skiver
2 liter vand

- blomsterne ribbes fra skærmene, evt vha. en gaffel, samtidig fjernes evt. små dyr. Skyl ikke! da smagen herved forringes
- vand og sukker bringes i kog, når sukkeret er helt opløst tages gryden af blusset og der tilsættes citron og hyldeblomster.
- køl af og sæt på køl
- røres et par gange dagligt, skal trække 3-4 dage afhængig af, hvor kraftig det smager
- når det har trukket længe nok, hældes massen gennem en saftpose eller en si med et helt rent viskestykke i lagt. Tryk ikke, men lad det dyppe ned i en ren skål. 
- saften hældes på rene, skoldede flasker, evt. skyllede med atamon. 

- Jeg kender desværre ikke holdbarheden, men hvis hygiejnen har været god burde det kunne holde en god måneds tid. Jeg valgte at fryse mine ned, da holdbarheden herved forlænges betragteligt. Husk at efterlade lidt plads i flasken til at saften kan udvide sig ved frysning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar