torsdag den 13. september 2012

Marengs

Når jeg fortæller folk, at mine forældre har høns, tror folk straks, at jeg stammer fra landet - det er så ikke tilfældet*, men høns i baghaven, det har de. 
Høns er simpelthen et fantastisk dyr! De får bare en masse rester og vupti, så får man æg i stride strømme, det er da en ægte win-win situation! og passer lige ind i en grøn profil.

Så da vi i sommerferien passede mine forældres hus, kunne vi jo udnytte disse skønne dyrs høje produktivitet - det blev en aften til en omgang marengs. Marengs er i min verden en fantastisk ting. Det er så enkelt, men det er ikke det samme som at det er nemt! En perfekt marengs er for mig knasende sprød udenpå og bliver helt sej inde i midten, når man tygger i den - nogen siger, at man skal komme eddike i for at opnå den ønskede konsistens**, men jeg har ofte lavet dem efter nedenstående opskrift og fået rigtig gode resultater

Som nævnt, er det ret lige til - det eneste det kræver er tålmodighed, hvilket desværre ikke er min aller stærkeste side, men det er ventetiden værd. 
Jeg valgte at servere dem med friske solbær og en vaniljecreme som en dessert, men de fungerer også ganske udemærket som et lille, velfortjent sukkerchok. 



*Jeg kommer fra en provinsby i Jylland, så det kan naturligvis godt være, at eventuelle ærkekøbenhavnere mener, at det er landet, men det kan vi så diskutere en anden gang)
** andre siger, at det er for at opnå ekstra glans, og det kan godt være - det må jeg afprøve næste gang!

Marengs

Hviderne fra 4 store æg
200 g sukker
evt lidt vanilje

- Pisk hviderne med lidt af sukkeret til de begynder at stivne
- tilsættet nu sukkeret lidt af gangen under fortsat piskning og pisk videre i ca. 7 minutter ved mellemste hastighed
- sæt massen i små toppe på bagepapir og bages i 1½ time ved 120 grader

Ingen kommentarer:

Send en kommentar