tirsdag den 1. maj 2012

Velkommen til min blog


Jeg elsker mad.
Jeg har hørt mange sige, at de ikke spiser for at leve, men lever for at spise. Det er ikke helt galt, selvom jeg er så heldig, at der er mange andre ting, der fylder i mit liv. Som studerende har man brug for at stresse ned og komme lidt væk fra fagbøgerne, og så er der ikke noget bedre end at smutte ud i køkkenet og lave et eller andet – det hjælper med afstresningen og resulterer oftest i en eller anden lækkerbisken.
Jeg har altid elsket at lave mad – jeg var ikke særlig gammel før min mor planlagde en fredags-hyggedag for mig, hvor jeg blev hentet tidligt fra børnehaven og så bagte og hyggede vi i et par timer inden lillesøster skulle hentes fra dagplejen, og dette har garanteret været med til at grundlægge den hyggefornemmelse, jeg får i køkkenet. Selvfølgelig er der hverdag – og mange af dem, hvor maden bare skal på bordet inden vi skal ud af døren igen, men selv på disse travle dage, er det rart at være den madansvarlige.
Da vi i januar 2012 pakkede kufferten for at tage på et halvt års udveksling i Paris, medbragte jeg katten, min surdej og min peberkværn. Så er prioriteterne i orden, ikk?
Nu er det halve år her snart slut – og på trods af vores diminutive pariserkøkken (et resultat af de meget høje boligpriser og deraf følgende små lejligheder), har tiden i dette madmekka har bragt fantastiske madoplevelser af alle mulige slags – flere af dem inspirerede af forskellige madblogs, som har været med til at guide os rundt i byens mange muligheder. Da jeg samtidig har en utrolig trang til at tage billeder af den mad jeg spiser, har jeg besluttet mig til, at jeg vil starte en blog – på den måde kan jeg dele min madglæde med folk, uden de bliver overmætte(…), for jeg kan bruge længe på at tale om mad! Jeg bruger snildt et par timer på at kigge opskrifter, hvis jeg først får sat mig ned, og hvis vi har inviteret gæster, tilbringer jeg frydefulde timer med at planlægge, hvad vi skal have – heldigvis er min søde kæreste også meget madglad, og lytter tålmodigt til mine forslag og kommer selv med input.  
Min madlavning er en blanding af gammelt og nyt - jeg elsker at afprøve nye ting, og hvis jeg finder en ingrediens, jeg ikke kender, køber jeg den gerne for så bagefter at finde ud af, hvad man bruger den til. Jeg har en meget sød tand og spiser chokolade dagligt og er stor fan af den franske tradition med dessert – hver dag. Dette sker dog ikke hos os, men det ville da være dejligt! Jeg er bestemt ikke det, der kan kaldes sukkerforskrækket, og mener, at når man skal ”synde”*, kan man lige så godt gøre det på den ægte måde, med rigtig smør, sukker og god chokolade.

Bloggen er ment som en slags "dagbog" (okay, jeg kan lige så godt være realistisk, det bliver nok nærmere en uge/månedsbog), hvor jeg kan skrive tanker, oplevelser og gode opskrifter ned. Hvis nogen har lyst til at læse med og evt. kommentere skal I være noget så velkomne!

Håber I vil nyde min lille blog – om opskrifter og oplevelser med mad

*jeg bryder mig egentlig ikke om udtrykket at synde, men i mangel af bedre...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar