onsdag den 16. maj 2012

En bogorms bekendelser

Bogorm, læsehest, kært barn har mange navne, og jeg er blevet kaldt dem alle, heldigvis altid i en kærlig tone.

Jeg har altid været en ivrig læser, og selv under de tungeste eksamenslæsninger har jeg altid gang i mindst en skønlitterær bog. Det er en slags afkobling, lidt ligesom madlavningen. Da jeg var lille, kendte den lokale bibliotikar mig så godt, at han lagde bøger til side til mig, han vidste jeg ville kunne lide, og som oftest havde han ret.

Da denne blog er en slags "dag"bog, vil jeg også nævne et par af de bøger, der har gjort indtryk på mig når jeg har læst dem. Jeg læser meget varieret, og jeg tror den eneste røde tråd er, at jeg holder af en velskrevet bog, og jeg orker ikke at læse samme genre flere gange træk, der skal variation til.

Noget af det bedste jeg ved er at skulle vælge en ny bog. Jeg har en hylde kun beregnet til bøger, jeg endnu ikke har læst - enten biblioteksbøger eller bøger jeg har lånt af venner, der tror den vil være noget for mig. Jeg lader fingrene løbe langs hylden, lægger hovedet på siden for at se titlen, trækker et par stykker ud, som jeg kigger lidt på, indtil jeg beslutter mig. Og så er det hen på sofaen, gerne med et tæppe, en kop the og noget sødt, og så går jeg i gang, begiver mig ud på nye eventyr med nye personer, jeg kan grine eller græde med.

Det er afslapning på højt plan.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar