mandag den 17. februar 2014

Citron-ingefær marmelade


Det er sjovt, hvor forskellig smag vi har. Nogen ting, som fx Vegemite, tror jeg man skal have fået ind med modermælken for at nyde, andre ting kan vi lære at lide, som fx oliven og kaffe*. Det er både noget kulturelt og selvfølgeligt noget vi har medfødt, som fx at søde ting er godt.

Det er vidst efterhånden ingen hemmelighed, at jeg er pjattet med ingefær. Det er nok det mest alsidige krydderi vi har, det kan bruges både i det søde og det salte køkken, nogen synes det er stærk, andre kan næsten ikke få nok.
Derfor blev jeg meget begejstret, da min mor sendte mig denne opskrift. Jeg mener, det er blandt verdens bedste marmelader. Kæresten synes derimod det er lidt for meget, lidt for sur, lidt for stærk.

Men så er der mere til mig.


Citroner er jo efterhånden en helårsfrugt her i landet, men vinter = citrussæson, så det er et perfekt tidspunkt at fange solens stråler i et glas og nyde et lille kick af energi og smag hver dag
Arbejdet er lidt omstændigt, især fileteringen af citronerne, og da jeg få dage før havde skåret min finger, var det også en noget smertefuld affære. Men det var det værd! Måske er der noget med, at tingene smager bedre, når man har arbejdet hårdt for dem.

*der er jeg ikke nået til endnu, oliven er derimod et hit.

Citron-ingefær marmelade
Ca. 6 glas solskin, opskriften er taget fra Dalsgaard i Skivholme
8 økologiske citroner
4 spsk. fintrevet ingefær
5 dl vand
1 brev GUL Melatin eller andet pektin
1250 g sukker

Evt. lidt citronsyre
Evt. atamon til at skylle glassene med

-Skræl det gule af citronerne og snit det i små tynde strimler. Pas på med at kun at få det gule med, det hvide bliver bittert. Kom skallen i en gryde
-Skræl ingefæren og riv den fint hen over gryden for ikke at miste noget af den gode smag
- Skær det hvide af citronerne, så der kun er frugtkød tilbage og filetter dem. Fileterne og saften kommes i gryden, hinder og evt. sten kasseres
- Tilsæt vandet og kog massen i ca. 10 minutter. (skallen skal være mør)
- Tilsæt pektinen under omrøring og bring i kog igen. Lad koge i ca. 1 minut og tilsæt herefter sukkeret. Bringes tilbage i kog
- lad koge i 1 minut, tag af varmen og smag til, syrligheden kan justeres med en smule citronsyre eller mere sukker
-Efter ca. 5 minutter skummes marmeladen for urenheder og fordeles i glas. Sørg for at røre godt rundt inden det hældes på rene, skoldede (og evt. Atamonskyllede) glas for at fordele skallen ligeligt


Ingen kommentarer:

Send en kommentar