søndag den 30. marts 2014

Forårsfornemmelser – og en opskrift boller med nødder og tørret frugt



Så kom det endelig. Foråret. Selvom vi ikke ligefrem har haft en streng vinter, er det altid med glæde jeg noterer mig, at fuglene er begyndt at pippe i vilden sky fra klokken meget tidligt*, det er lyst når vi står op og det myldrer op af jorden med små blomster i alskens farver. Træer og buske står klar til at solen rigtig får fat, så eksploderer hele landet i et lysegrønt, saftmættet glædesskrig. Det er lige om hjørnet, det ved man bare, der er den helt specielle kriblen og krablen indeni, der kun kommer i det allertidligste forår.

Cirka samtidig får jeg lyst til en helt anden slags mad. Væk skal de tunge vinterretter, der har hjulpet os igennem vinteren, rodfrugterne synger på sidste vers og opskrifterne på gryderetter bliver sat i venteposition til efteråret atter rammer os.

Jeg kan næsten ikke vente til de nye, spæde grøntsager kommer frem, nye kartofler, asparges, salat og sommerfrugterne. Desværre må jeg vente lidt endnu, for jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at gå så meget på kompromis medmine principper at jeg køber de kunstigt fremdrevne jordbær og asparges, selvom de står nok så lokkende på hylderne i supermarkedet allerede.

Så jeg må udholde det lidt endnu, og det er jo en god undskyldning for at få brugt resterne af frossen frugt fra fryseren op, så der er klart til årets høst af rabarber, jordbær, ribs og hvad jeg ellers kan få fingrene i.

Weekendens bageprojekt var dog ikke fra fryseren, men i min optik kan man spise boller året rundt og disse er fyldt med alle mulige lækkerier og er skønne som et lille mellemmåltid eller ristede til morgenmad. Og så dufter lejligheden bare helt vidunderligt af friskbagt brød og kardemomme.

God solskinssøndag til alle

*hvilket betyder katten vækker os ca. samme tid…


Boller med nødder og tørret frugt
12 stk, inspireret af Arla

25 g smør
2,5 dl mælk
2 spsk skyr
25 g gær
1 tsk sukker
¾ tsk groft salt
150 g grahamsmel
4-500 g hvedemel
150 g tørret frugt og nødder, hakket i ca. ½x½ cm store stykker.

4 kardemommekapsler*
- Frøene fra kardemommekapslerne fjernes og knuses i en morter.
- Smørret smeltes i en gryde og mælken tilsættes. Hæld blandingen i en skål og tilsæt skyr.
- Gæren tilsættes når mælkemassen er fingerlun og røres ud heri.
- De øvrige ingredienser tilsættes(hold lidt mel tilbage) og dejen æltes grundigt og stilles til hævning et lunt sted i ca. 1½ time eller til den er hævet til dobbelt størrelse.
- Dejen hældes på et meldrysset bord og æltes godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet
- Form 12 boller, der stilles på en plade med bagepapir til efterhævning i ca. 1/2 time.
- Tænd ovnen på 180
- Pensl bollerne med æg og pynt med sukker eller græskarkerner. Bollerne bages midt i ovnen i 10-15 minutter

*Kan bruges mere eller mindre efter smag. Da kardemomme fra kapsler ofte smager af mere end det der købes stødt, synes jeg denne mængde er tilpas. Afhængig af hvor frisk ens stødte kardemomme er, kan man bruge ½ tsk stødt kardemomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar