lørdag den 17. maj 2014

Hjemmelavet vaniljeekstrakt

Jeg tror efterhånden der er få mennesker i Danmark med den mindste interesse for madlavning, der ikke har set Mette Blomsterberg og andre dessertkokke tale om vigtigheden af at gemme vaniljestængerne og lave vaniljesukker af dem – jeg har, (som sædvanligt, fristes jeg næsten til at sige) lært det af min mor for længe siden, jeg husker tydeligt et patentglas i deres gamle køkken, klistrende fuld af sukker og vaniljestænger, der afgav den mest fantastiske duft når man åbnede det.

Hvis man finder opskrifter fra amerikanske eller engelske sider bruger de oftere vaniljeekstrakt frem for vaniljesukkeret, og jeg har længe bare erstattet ekstrakten med min hjemmelavede vaniljesukker, men da min søde svigerinde forærede mig et glas med jamaicansk vaniljeekstrakt fik jeg øjnene op for værdien af vaniljeekstrakt. Det afhænger meget af, hvad jeg skal lave, om jeg bruger det ene eller det andet, hvis jeg gerne vil have de smukke vaniljeprikker synlige, bruger jeg stænger, hvis det er en opskrift med en lav mængde sukker bruger jeg ekstrakt, da dette er nemmere at dosere. Min ekstrakt er lavet på rom, så det giver også en ekstra dimension til smagen.
Siden jeg fik brugt gaven fandt jeg ud af, hvor nemt det er at lave selv, og da jeg bruger en del vaniljestænger i min madlavning er det et hit at finde andre ting at bruge dem til, for min sukkerkrukke og the-bøtte er godt fyldte.

Når ekstrakten har trukket længe nok til der er masser af smag i, kan man ”tappe” noget ekstrakt i en lille flaske og lader stængerne blive tilbage i moderflasken til fortsat at smagsgive til den nye portion, og så er det bare på med en lille sløjfe et voilà så er der den perfekte værtindegave til ens søde bage/kage-glade venner.
Og moderflasken, den fortsætter man med at fylde de tomme, brugte vaniljestænger i, fuldstændig som man gør med sukkeret, og man kan toppe oveni med mere alkohol efterhånden som man får brugt af det – ren madmagi og så følger det fuldstændig stop-spild-af-mad tanken
What’s not to like?

Vaniljeekstrakt

4 fede vaniljestænger hvor kornene er fjernet og brugt til andet*
1 dl rom eller vodka**

-          Skold et patentglas (mindst 2 dl stort så der er plads til at toppe oveni), hæld vandet ud. Glasset skal ikke tørres, men have lov til at dampe af 
-          Kom stængerne, evt. i halve, i glasset og hæld alkoholen over. Luk glasset og ryst det et par gange.
-          Sæt glasset køligt og mørkt, evt. i køleskabet, og ryst det et par gange om ugen. Ekstrakten bliver mørkere og mørkere som ugerne går og efter ca. 8 uger er den klar til brug og evt. første aftapning
*alternativt kan man bruge 2 friske, så skal man bare skære dem åbne på langs inden de kommes i glasset

** selve alkoholen forsvinder ved opvarmning, men smagen fra rom giver en dejlig ekstra dybde, der supplerer vaniljen noget så smukt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar